mandag 14. november 2011

Resirkulering og gjenbruk i ekstremvarianten.

I Nigeria har man tatt resirkulering helt ut. Tenk å bygge hus av plastflasker og sand. Det er kreativ gjenbruk, spør du meg.

Jeg blir nok en gang imponert over kreativiteten hos gjenbrukstenkerne. Og av og til kommer utrykket nød lærer naken kvinde at spinde" til sin rett. Om det er nød som har lært disse å ta i bruk flaskene som bygge materialer vites ikke. Men for en ide!

Og dette med nød ja. Jeg tenker litt tilbake i tid. Jeg har nemlig arvet et gammelt lappeteppe i ullgarn. Det er synd å si det er pent, men har sin sjarm for å si det sånn. Jeg spurte mamma for mange år siden hvorfor de hadde brukt så mange farger på en lapp og hvorfor lappene var så forskjellige, det hadde jo blitt finere med en farge på hver lapp og like lapper. Hun lo og sa ja, men dette teppet ble laget rett etter krigen. Og da hadde de ikke så mye å rutte med. Min oldemor lagde dette teppet sammen med sine døtre og barnebarn (9-10 jenter i omtrent samme alder). Småjentene lærte å stikke gjennom å lage disse lappene. Og de måtte bruke det de hadde, en tråd herfra og en tråd derfra. Det var etterkrigstid og ikke enkelt å få kjøpt garn, så de brukte de restene de kunne finne. Derfor ble uttrykket slik det ble. Ikke spesielt pent, men varmt - det ble det.

Og jeg som har evnen til å se for meg situasjoner, så for meg at min mor som liten jente satt sammen disse andre jentene med sin bestemor som lærte dem å stikke. De hadde ikke elektrisk lys, bare stearinlys og en oljelampe. Det var fyr i ovnen på kjøkkenet og de satt sammen rundt et bord og hadde det riktig så hyggelig. Disse damene har og hadde godt humør så kjenner jeg dem rett, hadde de alle sammen det svært hyggelig med mye latter og glede. Så da jeg forsto at dette teppet ikke bare var et teppe, men et fellesprosjekt som så mange kunne glede seg slik over, fikk teppet en ny verdi for meg. Men reelt sett har det vel ingen spesiell verdi - mest affeksjonsverdi kanskje. Kanskje jeg får tatt et bilde av det en dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar