tirsdag 10. januar 2012

Om å kjøpe og selge... og gi bort!


Her om dagen kom jeg over en ny kanal for å kvitte seg med ting man ikke trenger. Fribi - en app man kan installere på telefonen og legge ut ting man ikke trenger lengre. Jeg lasta den ned, for dette måtte jeg se. Joda, det var jo en del greier der, men ingenting var lagt ut lokalt. Jeg får prøve å lage meg en profil og finne noe å gi vekk slik at jeg får testet om det fungerer.






Så gikk jeg på facebook litt senere, og det hagla det inn med salgsobjekter på kjøp og salg i Tromsø og i Båtsfjord (der vi har hytte). Og det slår meg - hvor mye saker og ting kjøper og kaster vi egentlig? Skiutstyr, sofaer, senger, snescootere og biler. For ikke å snakke om VHS kasetter, lysestaker, sko, kjoler, katt og kaniner. Jeg lurer på om de som selger får solgt alt. Og på Fribi - ja, der var det til og med en som skulle gi bort penger! Det siste kunne jeg ikke ta seriøst - på samme viset som med han som skulle gi bort juletreet sitt - med julepynten på.


Og gjenbruks- og bruktbutikker finner vi overalt. Noen med veldedighetsmål som drivkraft, andre har bare lyst å gjøre forretning på noe de brenner for. Gjenbruksbutikker liker jeg, men nok en gang - det slår meg at vi kjøper og kaster utrolig mye. Før jul var vi så "heldige" at vi fikk sportsbutikken XXL til Tromsø. Og der er prisene så lave at det nesten ikke er sant. Og de er så aggressive i markedsføringen at det ikke er mulig å unngå dem. Så enten folk trenger noe eller ikke, tror jeg de fleste har vært innom og handla. Undertegnede likeså. Jeg fikk for eksempel kjøpt en fleecegenser til 29,-. Jeg skjønner at det er et lokketilbud - og jeg lot meg lokke. For det var jo så billig. Men trengte jeg ennå en fleecegenser? Jeg har 5 fra før! Og i tillegg et par fleecejakker. Nei sikkert ikke...

For noen år siden diskuterte jeg dette med kvalitet og pris med noen som mente at det er en helt klar sammenheng mellom pris og kvalitet på sportsutstyr og -klær. Joda, det er det sikkert, men slett ikke alltid. Jeg har kjøpt noen kvalitetsmerker opp i gjennom årene, men jeg har også kjøpt merker som ikke er ansett å være samme kvaliteten som på de dyre kjente merkene. Og min erfaring er at de billige merkene ofte er like gode som de dyre (litt avhengig av hvilke varer man kjøper). De jeg diskuterte med, mente det beste var å kjøpe de dyre (og med best kvalitet) - for da trengte de ikke å kjøpe nytt så ofte. Men da klarte jeg ikke å la være å minne dem på at det ikke stemte at de ikke kjøpte nytt så ofte. For hva er ofte? Det er jeg ganske sikker på at vi har forskjellige meninger om. Noen må ha noe nytt til den årlige jaktturen hvert år. Andre klarer seg med samme utstyret år etter år. Noen må ha nye joggesko til hver sesongstart. Mulig de gamle er slitt ut, men jeg kjenner mange som bare må ha nytt utstyr for utstyret fra i fjor ikke har de riktige fargene. Da hjelper ikke kvalitetsargumentet lengre. Da er det bare å innrømme at det er morsomt å kjøpe noe nytt.


Og nå har jeg ikke en gang nevnt moteklær... Tror ikke jeg orker det. For når jeg ser hva som legges ut på disse kjøp/salg sidene og det som gis bort via Fribi, blir jeg litt oppgitt. Men samtidig litt lettet - for jeg antar at siden det er så mange som bruker disse sidene, så må det foregå en viss omsetning/byttehandel der. Eller er det sånn at man bare kvitter seg med dårlig samvittighet? Blir det litt lettere å kjøpe nytt dersom man får solgt/gitt bort det gamle?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar