lørdag 7. januar 2012

Husker dere Remiksdagen? En fantastisk lørdag i november da vi som jobber i Tromsøs største (og viktigste?) miljøbedrift, Remiks, fikk sjansen til å vise fram vår flotte og viktige arbeidsplass. Vi gjorde kantina vår om til gjenbrukskafe, flytta ut alle kantinemøblene og fikk inn gamle møbler fra gjenbruksbutikken. Møbler som gjestene våre kunne kjøpe. Det ble skikkelig flott - ikke minst fordi Intuit Dansekompani og deres scenograf Aslaug Juliussen gjorde en super jobb med å lage kulisser til dansearenaen. Men poenget er - min mann Hans fant et par stoler og en fotskammel blant gjenbruksmøblene som han mente kunne bli flott på hytta.

Jeg var bare sånn passe interessert. De var litt gammeldags og slitte i stoffet så jeg syntes ikke de passer inn. Så jeg sa nei. Men mandagen skulle vi rydde ut av kantina igjen og jeg satte meg i en av stolene. Da gikk det opp for meg at de var passe store (små) og gode å sitte i. I tillegg kunne jeg legge ryggen bak og nesten innta horisontalen. Da måtte jeg se litt mer på stolene og så at det ikke skulle bli så vanskelig å trekke stolene om. Jeg er passe nevenyttig og har en gammel symaskin som kan brukes til mangt. Jeg kjøpte stolene. Kun 350 for to stoler og en fotkrakk. Og jeg kjøpte dem, vel vitende om at det antakelig hadde lønt seg å kjøpe nye stoler. Masse arbeid og antakelig dyrt stoff. Men det er noe med dette å gjøre ting selv. Det gir meg en mye større tilfredsstillelse dersom jeg klarer å få til noe flott med egne hender enn å kjøpe noe nytt.

Jeg gikk i gang og lette etter stoff. Jeg endte opp med et rålekkert ullstoff fra Colefax and Fowler i England. Jeg fikk Møbeljohansen i Ramfjorden til å bestille stoffet til 1200 kr pr meter. 1200!!! Og når man trenger 2 meter pr stol og litt til krakken, ble det som jeg tenkte - dyrt! Men stoffet er så flott i gråblått, beige og brunt - akkurat de fargene vi har på hytta.  Så da får det bare være dyrt....

Og nå har jeg fått trukket om den første stolen. Knapper og skruing av og på har mannen hjulpet meg med og nå synes jeg den ble riktig så flott. Jeg gleder meg veldig til neste helg når vi kan ta stolen og krakken med på hytta. For saken er at jeg må bestille mer stoff til den andre stolen. Det mangler en halv meter, så jeg må nok vente en uke eller to med resten. Men det gjør ikke så mye. Jeg er så fornøyd og synes jeg er ganske flink med symaskin - og teknisk innsikt, ja det har jeg også.

Ha en fin kveld!

1 kommentar:

  1. Det ble riktig fint!! Stolene blir jo helt unike og så får man et helt annet forhold til tingene når man har lagt ned en personlig innsats.

    SvarSlett