tirsdag 5. mars 2013

En uke uten shopping...

...og hvordan har det gått?
Høres det ut som om at jeg er notorisk shoppper? Det er jeg altså ikke! Egentlig tror jeg at jeg ikke er så hakkende gal, hva shopping angår. Men det er dette med å handle på impuls og på salg som er noen av mine utfordringer. Og det er jo alltid salg her og der, og det å gjøre et "kupp" er liksom greia...

Men hvordan har det gått. Joda, jeg har ikke kjøpt et eneste klesplagg og ingen pyntegreier. Og det har ikke vært vanskelig. Det kan selvsagt ha noe med at vi har arrangert svigermors 80 års dag i helga, og vi trengte litt lys og servietter til festen. Ikke store greia, og kun bruksting. Og pynten på bordet ble gjenbruk fra en navnedagsfest og konfirmasjon (duker, bordpynt og lykter til te-lys). Det ble kun kjøpt noen lys og pene servietter. Så da fikk jeg kanskje tilfredsstilt shoppelysten - om enn bare med noen nødvendige småting.

Men hva gjør man for å unngå å falle for fristelsen til å handle? Unngå byen og kjøpesentrene? Ikke jeg nei. Det handler om å utfordre seg selv og jobbe med å unngå å falle for fristelsene. Forresten - jeg måtte kjøpe en ny sak (huff, der kom det...)

 Jeg skulle gå hjem fra Jekta til Kvaløya og skulle høre på ei lydbok. Da oppdaga jeg at ørepluggene som lå nederst i den store veska mi hadde blitt knust av "noe" tungt. Og da måtte jeg kjøpe nye, for øreplugger bruker jeg flere ganger i uken. Og jeg forsøkte å finne en pakke øreplugger med en liten boks for oppbevaring. Det fant jeg selvsagt ikke - det er kanskje meningen at de skal bli ødelagt i veska?

Men min husbond mente han hadde en liten boks som kunne brukes til å oppbevare pluggene i, noe han senere kom fram med. En liten eske der en minimaglight (lommelykt) hadde ligget, men lykta var både ødelagt og kastet. Planen er å lage et litt kult uttrykk på den boksen, så det ser bra ut og jeg kan ta vare på innkjøpet. Du vet sånn DYI - Do it Yourself.

Til helga reiser vi nordover - på hytta i Syltefjord i Båtsfjord Kommune. Og da! DA får jeg utfordringer... Søskenbarnet mitt har en butikk - hummer og kanaributikk. I utgangspunktet en rørlegger forretning, men med noko attåt som det heter. Hun har klart å overtale sin husbond, rørleggeren, om at de ha flere ben å stå på i det lille markedet de jobber i. Og hun syntes egentlig rørleggerbedriften og jobben med å stå i butikken, fakturere og følge opp kundene begynte å bli lite utfordrende. Så hun fikk et lite budsjett for å etablere en ting og tang avdeling i butikken. Kaffe, te, kopper, nips og naps  ble kjøpt inn og etter det har det bare bevegd seg i en retning: Mindre og mindre rørleggersaker og mer og mer av andre ting. Smykker, vesker, kosmetikk, lamper(!) og nå også klær for damer og barn. Og hva heter butikken? Littakvert butikken selvsagt. Og jeg har sett et armbånd.. sukk. Jeg får en utfordring folkens...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar