onsdag 26. oktober 2011

Fra søppel til ressurs!

Etter å ha jobbet i Remiks i 3 år, der jeg selv har sett hvor mye søppel som sendes gjennom vårt avfallsselskap, har jeg stilt meg spørsmålet om vi virkelig ikke kan bruke mye av det som kastes?

Vi kjøper og kjøper, og kaster og kaster. Jeg er sikker på at mye av det som kastes er saker og ting noen andre har behov for. Takk og lov for gjenbruksbutikken vi har ved siden av vårt anlegg her i Tromsø. Der dukker det opp rene skattene av og til for dem som leter etter samleobjekter og ting og tang til både hus og hytte.

Selv er jeg sikkert ikke noe bedre enn andre som kjøper og kaster, men jeg må innrømme at jeg både titt og ofte stiller spørsmål ved mitt eget forbruk. For eksempel har jeg så lyst på en ny sofa hjemme. Men den gamle sofaen som vi har hatt i 10 år er fortsatt hel og pen - litt stor og klumpete kanskje, men fortsatt godt brukende. Nøytral i fargen også, så jeg har muligheten til å variere fargene på gardiner, duker og puter hvis jeg ønsker forandring. Og så langt har jeg klart å lytte til meg selv (og min mann) og har lagt sofa-planene på is.

For noen uker siden kom jeg over noen som laget pengepunger av melkekartonger. For en super ide tenkte jeg, fin måte å gjøre søppel om til ressurser. Og som den nevenyttige personen jeg er, lærte jeg meg raskt å lage slike kule pengepunger. Og de er jo i høyeste grad brukbar! Jeg bruker min og skal se hvor lenge den varer. Så langt har jeg brukt den snart i 2 måneder og den varer i alle fall 10 måneder til, ser det ut som. Dersom du har lyst å lære å lage slike, kan du komme på Åpen dag på Remiks 26.november. Det skal skje mye denne dagen, deriblant skal en skoleklasse arrangere Kreativt Verksted og lage bl.a slike pengepunger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar